Workshop ‘Omgaan met weerstand en de kritische klant’

Door: Karina MensenFoto van docent Karina Mensen

Als Wmo consulent voert u dagelijks gesprekken met inwoners, mantelzorgers, zorgaanbieders en andere betrokkenen. U bent ervaren in het voeren van gesprekken, en toch komt het regelmatig voor dat gesprekken stroef verlopen of dat u te maken krijgt met weerstand. Dit is niet alleen menselijk, maar ook interessant.

Wanneer u geconfronteerd wordt met weerstand of kritiek, reageert u vaak automatisch of onbewust. Dit kan zich uiten in een ‘reparatiereflex’: de neiging om direct de situatie te verbeteren, recht te zetten of te verdedigen. Dit patroon ontstaat vaak vanuit de behoefte om een probleem op te lossen of uzelf te rechtvaardigen.

In deze workshop gaan we aan de slag met de reparatiereflex en onderzoeken we hoe deze bijdraagt aan de weerstand die we ervaren in gesprekken.

Onderwerpen die aan bod komen:

  • Herkennen van uw eigen reparatiereflex en de invloed hiervan op het gesprek;
  • Leren hoe u uw reparatiereflex kunt ombuigen naar een effectieve, bewust gekozen reactie, waardoor weerstand afneemt en er ruimte ontstaat voor een open gesprek.

Na de workshop:

  • Heeft u inzicht in uw reparatiereflex en beschikt u over handvatten om hierop zodanig te reageren dat een effectief en open gesprek ontstaat.

“Omgaan met weerstand is soms lastig én altijd boeiend!”

Kennisniveau van de workshop; basistraining. 

Deze workshop wordt gegeven in ronde 3.