(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-PL4B7C6');

Workshop “Motivational Interviewing”

Door: Robin Kaas

Motivational Interviewing, ook bekend als Motiverende Gespreksvoering, is een gesprekstechniek waarbij de focus ligt op het waarom. Met behulp van deze techniek kunt u het oplossen van de problemen van onze cliënten transformeren van een doel naar een middel, een middel om intrinsieke doelen te bereiken die u hebt bevraagd en besproken. Binnen het Sociaal Domein hebben we allemaal te maken met hulpvragen van cliënten. Daarbij komt u vaak cliënten tegen die vastzitten in hun huidige situatie en een beperkt beeld hebben van hun toekomstperspectief. Motivational Interviewing leidt tot het verleggen van de focus en stimuleert gedragsverandering op basis van door de cliënt zelf omschreven intrinsieke doelen.

Onderwerpen die aan bod komen:

  • Wat is Communicatie?
  • Hoe blijf je regisseur van het gesprek?
  • Hoe bevraag je cliënt in scenario’s?
  • Wat is ambivaleren?
  • Voorbeelden van intrinsieke doelen uit de praktijk;
  • Welke valkuilen kom je tegen?
  • Welke competenties zijn nodig?

“Na deze workshop werd ik mij bewust van welke invloed mijn manier van vraagstelling heeft op het gedrag van mijn cliënt. Het oplossen van zijn problemen was zijn ultieme doel toen hij binnenkwam. Na ons gesprek ging hij naar buiten en was het oplossen van zijn problemen geen doel meer maar een middel om zijn door mij bevraagde intrinsieke doel te bereiken…..gaaf om mee te maken!”

Kennisniveau: Basistraining ten aanzien van het onderwerp.