Workshop “Je zegt het met taal” 

Door: Karina Mensen (docent Kenniscentrum Sociaal Domein)

In gesprek met uw klant probeert u tot de kern te komen. Wat bedoelt de klant precies, als hij zegt “ het gaat echt niet meer”, “ik kom nergens meer” of “ik heb alles al geprobeerd”. Hoe krijgt u vage verhalen helder en hoe kunt u de klant helpen zijn situatie vanuit een ander perspectief te bekijken? Nieuwsgierig hoe taal u hierbij kan helpen? Dan is deze workshop iets voor u!

Met taal drukken we onze gedachten en ervaringen uit. Taal speelt daarmee een belangrijke rol in zelfexpressie en communicatie. Het complexe van taal is dat woorden een concrete betekenis hebben en tegelijkertijd een persoonlijke betekenis hebben door onze eigen ervaringen. Het bewustzijn van uw eigen taal en het flexibel kunnen zijn in uw taalgebruik helpt u bij een optimale communicatie.

Deze workshop gaat in op de beleving van taal. Wat zegt de klant echt, wat bedoelt hij, wat is zijn beleving? Welke onderzoekende vragen kunt u stellen en hoe kunt u aansluiten op de beleving van de klant? En, wat is de betekenis van uw eigen woorden? Hoe komt u tot een gesprek waarbij de betekenis van de woorden op elkaar is afgestemd? Daarnaast gaan we in op hoe u taal kunt gebruiken om een ander perspectief in te nemen.

Onderwerpen die aan bod komen: In deze workshop gaan we met behulp van NLP (neuro linguïstisch programmeren) uitgangspunten en technieken aan de slag. De achterliggende theorie wordt besproken en aan de hand van oefeningen gaat u zelf het experimenteren met de theorie. Vervolgens komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Wat is een psychosociale hulphond;
  • NLP uitgangspunten o.a. “de kaart is niet het gebied”;
    • Gebruik van verschillende taalpatronen;
    • Het metamodel.

      Na deze workshop:

      • Na afloop van de workshop heeft u handvatten om vage verhalen helder te krijgen en om de beleving van taal te onderzoeken;
      • Hiermee kunt u nog beter aan te sluiten bij de klant;
      • Heeft u handvatten hoe u taal kunt inzetten om een situatie vanuit een ander perspectief te zien.

      “Heel bijzonder, nu ik mij bewuster ben van mijn taal gebruik, en dat ook dat van mijn klanten, kan ik andere vragen stellen. Zo eenvoudig, maar lang niet altijd makkelijk.”

      Kennisniveau training: Basistraining ten aanzien van het onderwerp

      Gebruik van verschillende taalpatronen;
    • Het metamodel.
      • Na deze workshop:

        • Na afloop van de workshop heeft u handvatten om vage verhalen helder te krijgen en om de beleving van taal te onderzoeken;
        • Hiermee kunt u nog beter aan te sluiten bij de klant;
        • Heeft u handvatten hoe u taal kunt inzetten om een situatie vanuit een ander perspectief te zien.

        “Heel bijzonder, nu ik mij bewuster ben van mijn taal gebruik, en dat ook dat van mijn klanten, kan ik andere vragen stellen. Zo eenvoudig, maar lang niet altijd makkelijk.”

        Kennisniveau training: Basistraining ten aanzien van het onderwerp

        Deze workshop wordt gegeven door:

        Karina Mensen

         

        Kennisniveau van de training:

        Basistraining ten aanzien van het onderwerp.

         

        Deelnemen aan deze workshop?

        U kunt zich hier aanmelden voor de Nationale Bijscholingsdag en direct de workshops van uw voorkeur selecteren.

         

        Wilt u de rest van het programma bekijken?

        Bekijk dan hier de overige workshops van de Nationale Bijscholingsdag in Meppel.

        Foto van docent Karina Mensen