(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-PL4B7C6');

Workshop “Ethische dilemma’s” 

Door: Yvon Steur en Charlotte Müller (WWZ-Academie)

Elke professional ervaart ethische dilemma’s. Dilemma’s waarbij de eigen waarden en normen, de persoonlijke overtuigingen, botsten met wat u op de werkvloer en bij uw cliënt tegenkomt. Hoe daarin te handelen, waarbij u zowel recht doet aan u zelf, uw cliënt en uw werkgever? Dat is een vraag waarop deze workshop u het antwoord aan den lijve laat ondervinden.

In de workshop staat u stil bij wat u zelf aan normen en waarden meebrengt in het contact, wat dit voor effect heeft op uw gedrag en hoe dit kan botsen met die van uw cliënt. Aan de hand van een ervaren dilemma analyseert u, met behulp van het ‘Stappenplan Ethisch Model’, hoe dit zich verhoudt tot de professionele beroepscodes – de waarden en normen – van het Sociaal werk. Door elkaar hierop actief te bevragen en het dilemma in stappen te ervaren en analyseren, wordt helder waar verantwoordelijkheden liggen, wat ruimte biedt voor meerdere handelingsperspectieven.

Na deze workshop:

  • Bent u beter in staat ethische dilemma’s te herkennen
  • U weet deze dilemma’s vanuit verschillende perspectieven te benaderen waardoor er meerdere handelingsperspectieven zichtbaar worden
  • Door deze af te zetten tegen je beroepsverantwoordelijkheid bent u in staat een gemotiveerde keuze te maken voor uw handelen