(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-PL4B7C6');

Ik kan het zelf beter! Over motiverende gespreksvoering

Door: Jacobien Kleve

Mensen hebben eigen kracht waarmee ze zich staande houden in het leven en zich kunnen ontwikkelen, ook wanneer ze gehinderd worden door ziekte of handicap. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die eigen oplossingen weten te bereiken, over het algemeen gelukkiger zijn dan anderen die daar niet in slagen.  Daaruit kun je afleiden dat eigen oplossingen altijd beter zijn!

De Wmo spoort mensen aan om van eigen kracht gebruik te maken, voor ze een beroep doen op voorzieningen en u onderzoekt dit als Wmo consulent ook in het gesprek. Soms is het lastig en lijken mensen alleen een oplossing vanuit de Wmo te willen ontvangen. Hoe kunt u het gesprek zo voeren dat mensen op het spoor van de eigen oplossingen worden gezet? Na deze workshop weet u waarom eigen oplossingen goed werken en hoe u het vermogen om hierover na te denken aan kunt boren en benutten bij uw client.

Onderwerpen die tijdens deze workshop aan bod komen:

  • Wat is eigen kracht?
  • Wat maakt eigen kracht belangrijk?
  • Het gesprek anders bekeken
  • Kantelen in de praktijk
  • Op zoek naar de behoefte onder de vraag
  • Motiverende gespreksvoering

Na het volgen van deze workshop:

  • Bent u zich bewust van de eigen oplossingskracht van mensen;
  • Weet u wat BAZO is;
  • Kunt u opnieuw inhoud geven aan het begrip “kantelen”;
  • Kunt u mensen beter motiveren om over de eigen mogelijkheden na te denken;
  • Kunt u mensen helpen alternatieven te formuleren om hun probleem op te lossen.