4 juni 2019
09:00
€ 450,- excl. BTW

Jacobien Kleve

Deze training ‘Omgaan met de kritische klant’ wordt gegeven door Jacobien Kleve. Jacobien Kleve’s roots liggen in het Sociaal Domein. Mensen verder helpen is voor haar altijd een belangrijke drijfveer geweest. Mede dankzij haar rol als mediator heeft ­Jacobien geleerd dat mensen altijd zelf beschikken over een arsenaal aan mogelijkheden om hun problemen op te lossen. Het aanspreken van de eigen mogelijkheden werkt vele malen beter voor de cliënten dan het aanleveren van een pasklare en verantwoorde oplossing van buitenaf. Met mediation als uitgangspunt heeft Jacobien ook diverse projecten begeleid waarbij mensen zelf in hun kracht worden gezet om hun problemen effectief op te lossen. Voor het Kenniscentrum WMO neemt Jacobien dan ook veel kennis en ervaring mee als mediator en gespreksleider. Daarnaast heeft Jacobien ervaring op verschillende werkgebieden binnen de gemeentelijke organisatie waaronder het sociaal domein.

Het voeren van een keukentafelgesprek vraagt veel van u als Wmo consulent. Naast de kennis die u heeft over de Wmo en de toepassing daarvan, krijgt u te maken met de kritische klant. In sommige situaties kan dit lastig zijn. Vooral wanneer u in het gesprek geconfronteerd wordt met een stellingname van de cliënt die u niet meteen kunt honoreren.  Wat kunt u doen om het gesprek een andere wending te geven, zodat u een goed en volledig beeld krijgt van de cliënt.

We zoomen tijdens de training in op de kritische klant. U krijgt kennis aangereikt over deze vorm van weerstand en de fantastische mogelijkheden die deze weerstand biedt om een goed gesprek te kunnen voeren. De training richt zich op het herkennen van weerstand (in elke vorm) en het herkennen van jouw bejegening. In deze actieve en praktijkgerichte training leer je om daarin nieuwe keuzes te maken, zodat het gesprek prettig verloopt.

Voor wie?

De training is bedoeld voor alle Wmo consulenten, ook voor hen die nog in opleiding zijn.

Wanneer u zich aanmeldt voor deze training, krijgt u toegang tot de online leeromgeving. Op de leeromgeving vindt u lesmateriaal dat gebruikt wordt tijdens de training. Tijdens training wordt theorie gecombineerd met praktijk. Daarbij worden presentaties, interacties en opdrachten gebruikt. Er is daarbij veel ruimte om onderling kennis en ervaringen uit te wisselen. Al onze docenten geven aan praktijk en een interactieve werkhouding het belangrijkst te vinden. U moet als Wmo consulent de ervaringen uit uw werk of stage kunnen delen of inspiratie en kennis opdoen uit de ervaringen van anderen.

Programma

Het programma bestaat uit een eendaagse training waarbij de volgende onderwerpen aan bod komen;

  • Hoe uit de kritische klant zich?
  • Wat betekent deze weerstand?
  • Verkennen van weerstand bij jezelf
  • Kijken aan de “achterkant” van weerstand
  • Verkennen van belangen
  • Judo met weerstand

Uw investering voor de ééndaagse training bedraagt € 450,- excl.  BTW.  Deze kosten zijn inclusief koffie/thee en lunch. Tevens zijn alle studiematerialen inbegrepen. Scholingskosten voor een (toekomstig) beroep zijn fiscaal aftrekbaar. De gemeente kan de Btw verrekenen met haar Btw-compensatiefonds.

Na het volgen van deze trainingsdag:

  • Herkent u weerstand, zowel bij uzelf als bij de cliënt.
  • Bent u in staat om in het gesprek aan de “achterkant” van weerstand te kijken.
  • Kunt u de regie blijven voeren.
  • Blijft u uit het conflict.
  • Kunt u samen in het gesprek de belangen en mogelijkheden verkennen.