14 nov 2022 09:00
Amersfoort
Kosten €2195 excl. BTW
Inschrijven
Wisselende docenten

Deze opleiding wordt gegeven door professionals uit het werkveld. Dit kunt u merken aan de passie waarmee ze inspirerende verhalen uit de praktijk delen. Juist doordat alle docenten uit de praktijk komen, hebben zij de kracht om uw werksituatie te herkennen en oplossingsgericht mee te denken.

Wij geloven dat het de kwaliteit van onderwijs ten goede komt wanneer onze docent de kennis weet te verbinden met de praktijksituatie. Hiermee bent u verzekerd van cases die ook werkelijk op dit moment spelen in de praktijk.

Als KCC medewerker Sociaal Domein informeert u de burger op het gebied van de Wmo, Participatiewet en Jeugdwet. U bent vaak het eerste aanspreekpunt waarbij u tijdens een telefoongesprek achterhaalt waar de behoefte van de burger ligt. Om een goede inschatting te kunnen maken is het van belang dat u beschikt over brede kennis van wet- en regelgeving en dat u beschikt over goede communicatie technieken.

De opleiding KCC medewerker Sociaal Domein is effectieve, praktijkgerichte opleiding, waarin parate kennis en adequate gespreksvoering beide een prominente plaats hebben. U leert de werkvelden in het Sociaal Domein kennen en u leert veel klantvragen op het gebied van het sociaal domein al in het KCC naar tevredenheid af te handelen. Tijdens het telefoongesprek leert u te achterhalen wat de vraag van de burger is, u bent in staat om voorlichting te geven over het proces van aanvraag tot en met beschikking en mogelijke rechtsbescherming.  Dit komt de klanttevredenheid ten goede en bespaart de medewerkers in de backoffice veel tijd.

Studiegids
Download hier gratis onze digitale studiegids van de opleiding KCC medewerker Sociaal Domein.

Voor wie 
De opleiding is bedoeld voor zowel beginnend Frontoffice medewerkers als ambtenaren die nu werkzaam zijn als ambtenaar en op zoek zijn naar meer verdieping. De opleiding KCC medewerker medewerker sluit aan bij de gewenste kennis en vaardigheden van de functies:

• Medewerker Front-Office
• Medewerker Klantcontactcenter (KCC)
• Loketmedeweker Sociaal Domein.

Instapvoorwaarden en opleidingsniveau
Voorwaarde voor deelname is een mbo opleiding en/of minimaal 1 jaar werkervaring op dit niveau. De opleiding KCC medewerker Sociaal Domein is een opleiding op mbo niveau.

Doel van de opleiding
Na afloop kent u de basisprincipes van de Wmo, de Participatiewet en de Jeugdwet. U weet de juiste vragen te stellen om te bepalen tot welke doelgroep de cliënt behoort en kunt in sommige gevallen de vraag zelf naar tevredenheid afhandelen. U kunt de cliënt uitleggen hoe de procedure van start tot eind verloopt. U weet hoe u uw collega’s van de Backoffice op de hoogte brengt. 

Incompany 
Wilt u deze opleiding volgen met meerdere collega’s? Incompany is ook mogelijk. Neem contact met ons op voor meer informatie. 

Module 1: de Participatiewet

  • Wat is het doel van de Participatiewet? Een verkenning van de regelgeving en de hierbij behorende procedures
  • Wie behoren er tot de deze doelgroep? We vormen ons beelden van inwoners met een hulpvraag binnen de Participatiewet

Module 2: de Wmo

  • Wat is het doel van de Wmo? Een verkenning van de regelgeving en de hierbij behorende procedures
  • Wie behoren er tot de deze doelgroep? We vormen ons beelden van inwoners met een hulpvraag binnen de Wmo

Module 3: de Jeugdwet

  • Wat is het doel van de Jeugdwet? Een verkenning van de regelgeving en de hierbij behorende procedures
  • Wie behoren er tot de deze doelgroep? We vormen ons beelden van inwoners met een hulpvraag binnen de Jeugdwet

Module 4 : Ziektebeelden
Deze module bestaat uit 2 lesdagen

  • Een verkenning van de meest voorkomende somatische ziektebeelden en de beperkingen die deze kunnen geven. (e-learningmodule)
  • Een verkenning van de meest voorkomende psychiatrische ziektebeelden en beperkingen die deze kunnen geven. (e-learningmodule)

Module 5: Communicatietechnieken

  • Uitleg en gelegenheid vragen te stellen naar aanleiding van de e-learnings
  • Hoe leg en houd ik contact in het telefoongesprek?
  • Hoe houd ik de regie in het gesprek?
  • Hoe zorg ik ervoor dat ik de juiste informatie krijg uit het gesprek? We gaan op zoek naar de vraag achter de vraag
  • Oefenen aan de telefoon!

Module 6: Effectieve communicatie

  • Hoe buig ik weerstand om in samenwerking? Weerstand begrijpen en hanteren. We oefenen dit met praktijk casuïstiek
  • Informatieverstrekking aan de telefoon. Hoe draag ik de juiste informatie over en hoe check ik of de informatie goed is overgekomen? We oefenen dit met praktijk casuïstiek

Module 7: Berichtgeving en casuïstiek

  • Oefenen in de praktijk aan de hand van casuïstiek
  • Hoe zorg ik voor de juiste berichtgeving aan de collega’s in de backoffice?
  • We oefenen met het maken van berichtgeving aan de hand van gevoerde gesprekken

Studiebelasting
De studiebelasting voor deze opleiding is 8 lesdagen. De lesdagen vinden, altijd op dezelfde dag, wekelijks plaats van 9:00 tot 16:00 uur, behalve in schoolvakanties en op feestdagen. Daarnaast is het raadzaam om zelfstudie-uren in te plannen om de opleiding met een goed gevolg af te ronden.

Investering
De kosten voor de volledige opleiding bedragen €2.195,-. Deze kosten zijn inclusief koffie/thee en lunch. De kosten voor studiematerialen en het examen zijn inbegrepen. U krijgt toegang tot een persoonlijke online leeromgeving en u ontvangt het ‘Handboek Wmo‘. Een aantal tips voor financiering:

  • Scholingskosten voor een (toekomstig) beroep zijn per 1 januari 2022 niet langer fiscaal aftrekbaar. De overheid ondersteunt leren en ontwikkelen met een aantal nieuwe subsidiemogelijkhedenKlik hier voor meer informatie.
  • Bent u werkzaam bij een gemeente en financiert uw werkgever uw opleiding? De gemeente kan de btw verrekenen met haar btw-compensatiefondsKlik hier voor meer informatie.
  • Per 1 maart 2022 gaat Kenniscentrum WMO officieel verder als Kenniscentrum Sociaal Domein. Per 1 januari 2022 is het al mogelijk om ons scholingsaanbod btw-vrij af te nemen. Klik hier voor meer informatie.

Unieke online leeromgeving
Voor deze opleiding krijgt u toegang tot een unieke online leeromgeving via deze website. In de leeromgeving vindt u lesstof, huiswerkopdrachten, aanvullende informatie en de hand-outs van de lesdagen. U krijgt tot één jaar na het afronden van de opleiding toegang tot de online leeromgeving. Omdat het Sociaal Domein aan verandering onderhevig is, wordt de lesstof regelmatig geactualiseerd. De online leeromgeving is beschikbaar op elke computer, laptop of tablet. Indien u voor of tijdens de opleiding problemen ondervindt met de leeromgeving kunt u contact met ons opnemen via info@kenniscentrumwmo.nl of 085 – 401 83 62.

Eindopdracht
Tijdens de laatste les vindt een eindopdracht plaats. Hierbij wordt een praktijksituatie neergezet waarin u als Frontoffice medewerker een cliënt aan de lijn krijgt. Deze cliënt heeft een vraag over het Sociaal Domein. Na afloop van het gesprek (rollenspel) schrijft u kort voor uzelf de belangrijkste zaken op. Elke cursist krijgt een cliënt met een eigen casuïstiek.

Certificering
Wanneer u de opleiding volledig heeft doorlopen en de toetsing met succes heeft afgerond, ontvangt u een certificaat van Kenniscentrum WMO.

Inschrijven